Companiile din  industria energiei electrice si din cea a gazelor naturale vor avea o jumatate de an in  plus pentru a se pregati in vederea indeplinirii noilor obligatii UE de  raportare a tranzactiilor, deoarece Comisiei Europene i-a luat mai mult timp decat  se aticipase pentru a lista formatele si orarul de transmitere pentru datele ce  urmeaza a fi colectate. 
  Regulamentul UE privind integritatea si transparenta  pietei energiei (REMIT) isi propune sa combata abuzul de piata, inclusiv prin plasarea  de ordine false sau care induc in eroare piata cu privire la capacitatatile  disponibile (a se vedea EDEM 29 noiembrie  2011). 
  Pentru a permite autoritatilor sa le monitorizeze  activitatile in materie de abuz de piata, traderii vor trebui sa raporteze  tranzactiile pe care le efectueaza pe piata angro de energie Agentiei pentru  Cooperarea Autoritatilor de Reglementare din domeniul Energiei (ACER), un  organism creat la nivelul UE. 
  REMIT a intrat in vigoare în decembrie 2011,  dar autoritatile de reglementare si organismele UE lucreaza inca pentru a pune  la punct infrastructura necesara aplicarii acestui regulament. 
  Cu toate acestea, Aviv Handler de la firma  de consultanta ETR Advisory spune ca traderii trebuie sa se pregateasca de acum  pentru a indeplini cerintele de raportare impuse de REMIT, denumind drept  ”masiv” volumul de munca cu care sunt confruntate companiile din domeniul  energiei. 
  Initial se preconiza ca ACER sa inceapa in  aceasta vara colectarea de date referitoare la tranzactii si monitorizarea companiilor  pentru respectarea cerintelor REMIT (a se  vedea EDEM 5 octombrie 2011). 
  Dar, data de incepere a acestui proces a  fost amanata, deoarece Comisiei i-a luat mai mult timp decat se anticipase  pentru a defini contractele de energie care sunt supuse obligatiilor de  raportare precum si viteza cu care companiile trebuie să trimita catre ACER  informatiile cu privire la tranzactiile incheiate. 
  In textul REMIT-ului se prevede ca urmeaza  sa fie intocmita de Comisie o lista a contractelor, instrumentelor financiare  derivate si ordinelor de tranzactionare pe care companiile trebuie sa le  raporteze, urmand, de asemenea, sa fie stabilite de Comisie modul de esalonare  in timp si formatul de transmitere a acestor informatii. 
  In acest moment, se preconizeaza ca aceste  definitii, care vor fi stabilite prin intermediul unor acte de punere in  aplicare, vor fi emise pana la sfarsitul acestui an, fata de inainte de luna iunie,  termenul avut in vedere initial. 
  Comisia a trebuit sa solicite feedback-ul de  la ACER si de la companiile energetice pe tot parcursul procesului, ceea ce a  cauzat aceasta întarziere, trage concluiza ICIS. 
  O consultare cu privire la faptul ca  obligatiile de raportare a datelor, stipulate de REMIT, ar trebui sa urmeze  standardele utilizate in reglementarile financiare este in curs de desfasurare  si se va incheia la 7 mai. 
  ACER va publica o parte a datelor referitoare  la tranzactii pe care le va primi intr-o forma agregata, pe o viitoare  platforma, care va fi deschisa interesului public. Nu s-a decis inca exact ce  informatii vor fi facute publice. 
  Intr-o a doua etapa, platforma publica va  prezenta, de asemenea, date privind fundamentele care determina cererea si  oferta. Acestea vor fi extrase, in primul rand, de la platformele de  transparenta ale pietei de energie care vor fi realizate de organizatiile la nivelul  UE ale operatorilor sistemelor de transport a energiei electrice si gazelor  naturale, ENTSO-E și ENSTOG. 
  "Ideea este ca ACER va colecta date de  la platformele de transparenta pentru energie electrica si gaze naturale si le  va agrega pe o platforma mai larga, unde vor fi incluse si informatii referitoare  la tranzactii", a declarat pentru ICIS o sursa din cadrul ACER. Graficul  de realizare a acestui proiect nu a fost inca stabilit. 
  REMIT obliga deja companiile energetice sa  publice, inainte de efectuarea tranzactiilor, informatiile privilegiate  aferente acestora. Conform definitiilor din REMIT, constituie informatie  privilegiata orice data care, daca este cunoscuta, ar putea sa conduca la  schimbare in mod semnificativ a preturilor (a  se vedea EDEM 24 noiembrie 2011). 
(RAPOARTELE ICIS HEREN -  EDEM 17080 / 25 APRILIE 2013) |