Home
UE impune ca OTS-urile sa participe la un fond comun de 100 milioane euro pentru sporirea fluxurilor transfrontaliere
2010-09-16
In conformitate cu o noua legea a UE, operatorii de retele din intreaga Europa vor fi obligati sa participe, in fiecare an, la crearea unui fond comun de 100 milioane € pentru infrastructura de tranzit. Acest fond va fi redistribuit intre operatori pentru a compensa costul folosirii unora dintre retelele lor pentru vehicularea fluxurilor transfrontaliere, cu prioritate fata de transportul national, intr-o miscare care sa duca la deblocarea mai multor fluxuri pan-europene. Regulementul - cea mai puternica forma a legislatiei UE - a intrat în vigoare la 2 septembrie si a fost publicat miercuri (15 septembrie). Pana in prezent, operatorii de transport si de sistem (OTS) au fost de acord sa plateasca in mod voluntar unul altuia pentru costurile de tranzit. Dar retelele europene devin tot mai interdependente si este din ce mai greu pentru operatorii de sistem si de transport sa ajunga la acorduri voluntare, a spus UE. Noile prevederi, cu caracter obligatoriu, vor forta OTS-urile sa-si plateasca reciproc pentru gazduirea fluxurilor transfrontaliere de energie. Fondul de 100 milioane €/an va fi finantat si exploatat de insesi OTS-urile, sub supravegherea Grupul European al Reglementatorilor in domeniul Energiei Electrice si Gazelor (ERGEG), pana in martie viitor, cand supravegherea va fi preluata de noua agentie de reglementare a UE. Finantarea si exploatarea se va face pe baza unei evaluari pentru intreaga UE a costului mediu pe termen lung a gazduirii fluxurilor transfrontaliere, cu luarea in considearre a costurilor de tranzit cu o pondere de 75% si a factorului de sarcina cu o pondere de 25%. Cat de mare va fi contributia fiecarui OTS va depinde de volumele pe care acesta le vehiculeaza in mod normal prin retelele lui. "Un [OTS] va trebui sa contribuie in mod proportional cu valoarea fluxurilor nete catre si de la sistemul sau de transport national, ca parte din fluxurile nete la si de la toate sistemele nationale de transport", se spune in regulament. Cat va primi fiecare OTS din acest fond va depinde, de asemenea, de cat de mare va fi pronderea volumelor tranzitate in volumele sale totale transportate, precum si de factorul de sarcina. In cazul în care nu au existat fluxuri transfrontaliere, compensatiile pentru pierderile de energie cauzate de tranzit se vor baza pe pierderile estimate. Regulamentul stabileste, de asemenea, faptul ca OTS-urile trebuie sa pastreze tarifele nationale de transport intr-un interval strans la nivelul UE. Valoarea medie anuala a tarifelor de transport platite de catre producatori va trebui sa se mentina intr-un interval cuprins intre 0,00-0,50€/MWh in intreaga UE, cu exceptia celor din regiunea nordica, din Romania si din Insulele Britanice. Intervalul de variatie din Danemarca, Suedia si Finlanda va trebui sa fie mentinut intre 0,00-1,20€/MWh, cel din Marea Britanie si Irlanda se va situa intre 0,00-2,50€/ MWh, iar cel din Romania intre 0,00-2,00€/MWh. Regulamentul va asigura ca OTS-urile sa fie platite in cazul in care vor vehicula volume mari de transport, care nu servesc propriilor piete acasa. Cu toate acestea, prin implemntarea acestui regulament, nu se obtine raspunsul la intrebarea privind modul in care se va putea declansa realizarea mai multor investitii care sa stimuleze fluxurile transfrontaliere – lucrul pe care OTS-urile l-au identificat ca un obstacol cheie in calea catre o retea europeana mai interdependenta. (RAPOARTELE ICIS Heren - EDEM 14.179 / 16 septembrie 2010)

Inapoi la index